flu•weel
werk op ~
in zwart fluweel
uitgebleekte patronen
ook wel: licht scheppen
Het scheppingsproces
Goudgele lichtpuntjes in een zwartfluwelen achtergrond scheppen een sfeer van geheimzinnigheid en devotie. Die wonderlijke lichteffecten
lees verderworden teweeg gebracht met behulp van slechts twee ingrediënten: fluweel en chloor.
Bert Vredegoor experimenteert al jaren met door hem ontwikkelde bleektechnieken op zwart fluweel. Licht scheppen in de duisternis kun je hier dan ook heel letterlijk nemen: niet het klassieke witte schildersdoek is het uitgangspunt, maar het diepe zwart van fluweel. En als duisternis het uitgangspunt is, schept chloor vanzelf de verlichting, analoog aan het idee dat het besef van een vergankelijk bestaan verlichting behoeft. Inhoud en techniek vallen daardoor plotseling samen, helemaal als blijkt dat de originelen door het gebruikte chloor niet houdbaar zijn. statement
Het probleem en de oplossing
Het nog in de stof aanwezige chloor blijft actief door factoren als luchtvochtigheid en blootstelling aan licht, waardoor het bleekproces langzaam verder gaat. Vlekvorming en verdere aantasting van de vezels is op termijn het gevolg.Om dit probleem te ondervangen werd gezocht naar een methode om de unieke lichteffecten houdbaar te maken. Uiteindelijk bleek Print Unlimited in staat via een geavanceerd sproeidrukprocédé de gedigitaliseerde patronen opnieuw op fluweel aan te brengen. Niet alleen met behoud van het specifieke karakter van de gebleekte beelden, maar nu ook licht- en kleurecht. Bijkomend voordeel is dat deze techniek het mogelijk maakt het werk in kleine series te produceren.
Betoverend licht
“Hoewel er in de beeldende kunst ontzettend veel geëxperimenteerd wordt, blijkt het nog steeds mogelijk met verrassende vondsten te komen. Dat leert het werk op
lees verderfluweel van Bert Vredegoor. Adembenemende lichteffecten zijn via een tijdrovend, geraffineerd en complex procédé overgebracht op zwart fluweel.
(…) Belangrijker dan het scheppingsproces is uiteraard het eindresultaat. Dat is van een oogverblindende schoonheid. Het betoverende licht dat opdoemt vanuit de fluwelen duisternis en de esoterische sfeer die daarmee samenhangt, zijn te vergelijken met de ervaring van een heilige ruimte waar binnenvallend daglicht door gebrandschilderde ramen gefilterd wordt of waar enorme vloermozaïeken door twinkelend licht beschenen worden.
(…) De werken zijn contemplatief. Ze refereren aan een staat van onthechting die samenvalt met mystieke ervaring en religieuze beleving. De magie van het gouden licht is via een uitzonderlijk beeldvormingsproces gevangen en verduurzaamd.”
Wim van der Beek ‘Betoverend licht vanuit fluwelen duisternis’.
De Stentor, 04-03-08